חומרים טובים לסדר יום חדש

 

יהדות

אודות יהדות חברה שירה אירועים ממזרח קישורים צרו קשר
 

 

 

לך לך/שמעון אביכזר

  סיכם שגיב אלבז

אברהם אבינו נעקר מביתו. מה קורה לאברהם בסיפור הזה. מה קורה לאברהם הבן אדם בסיפור הזה.

מדרש בראשית רבה לט

אברהם – הסתובב כדי שתזוז וכך כולם יראו את שליחותו ושמו יתגדל בעולם.

אברהם מגיע לארם נהרים – הוא רואה אוכלים שותים ופוחזים – והוא לא מרגיש שייך לשם, לעומת צור ששם עושים את מה שצריך – ואז הוא רוצה להיות חלק מזה.

ואז כשאברהם זקן הוא רוצה לקחת אישה לבנו מהמקום בו הוא גדל. הוא חוזר מחד, אך מאידך הוא לא מעוניין שהוא יחזור לשם.

כשרואים שאליעזר מגיע – רואים את המהלך השמימי בסיפור. "מה' יצא הדבר". רבקה מקבלת על עצמה ללכת. ומתברכת "אחתנו את היי לאלפי רבבה" ברכה לאומית המזכרה את ברכת אברהם. מי שאמר לי להטלטל כנראה שגם יעזור לי להיטלטל ולאליעזר להיטלטל ולהצליח את דרכי.

רבקה לאחר מכן רוצה שיעקב יברח – אך היא לא רוצה שהוא יתחתן עם בנות חת. היא רוצה שיקח אישה מהבנות שבהם הוא נולד. דרך יעקב היא חוזרת הביתה. היא לא יכולה לחזור לבית הוריה והיא יוצרת סיטואציה שתגרום ליעקב לברוח. והיא מכינה  אותו קצת לדעת 'לרמות' ולהיות בתוך תחפושת – שכן אתה זר במקום מסוים. יעקב רוצה לחזור הביתה.

אברהם ß יעקב ß רבקה. יש תזוזה , לעומתם יצחק יושב במקומו ולא זז ממקומו. אין לו הסתכלות כפולה כשם שיש לאחרים , הוא לא מסתכל עם עין בפנים ועין בחוץ. הוא חי בתודעה אחרת מאברהם יעקב ורבקה. הוא לא היה זר ולא חש כך.

יעקב רוצה לחזור הביתה, היה לנו ויצא היה לנו וישלח. ואז סוף סוף יש את וישב יעקב.

לאחר מכן אף יוסף מרגיש זר – זה יכול להיות גם שאתה בתוך סביבתך. מעניין האם החיבוק של יעקב את יוסף – גרמה לו להיות זר במקום אחר.

האם רק מי שחי בגר, בתודעה של זרות – רק הוא יכול להבין את המשמעות.

 
 

בניה ועיצוב אתר שלומית ליר